Bjørnåsen - Østmarkas fineste utsikt

Bjørnåsen

Tid: 3 timer
Avstand: 4,5 km
Stigning: 189 meter (206-395-206)

Bjørnåsen (395,5 m.o.h.)

Østmarkas fineste utkikkspunkt Bjørnåsen nås lett fra Sandbekken. Herfra har en utsikt over store deler av Oslo og Nordmarka. Dette er den nest høyeste punktet i Østmarka etter Barlindåsen. Her ble det feiret 17. mai under andre verdenskrig og stedet er også blitt brukt som vardetenningssted i tidligere tider for å varsle om farer. Dette er en veldig fin tur for store og små hvor en på toppen har fin utsikt og bord og benker å sitte på. Foreningen Bjørnåsens venner har også sørget for å sette opp en sikteskive som kan fortelle om noen av tingene en kan se på toppen (se lenger nede).

Turen
Ta av ved Tømmerveien og bruk parkeringsplassen ved Løvenstad Fotballklubbs lokaler rett bortenfor Sandbekken ungdomsskole. Følg deretter veien langs fotballbanene til du møter en bom og fortsett langs grusveien. Du går da forbi Sandbekkstua og fortsetter på grusvei oppover bakkene. Stien er skiltet,... (mer) men som mange andre steder er det mange veier til toppen og det er ikke alltid helt enkelt å vite hvilken sti som fører hvor. Vi følger altså grusveien oppover og møter til slutt hovedveien igjen. Her kommer vi til en tømmerslipp plass. Midt på plassen går det nok en sti/skogsvei oppover, følg denne videre. Vi går stort sett på en skogsvei til vi nærmer oss toppen. Etter hvert kommer vi over på sti og følger denne videre. Stien er til tider våt og gjørmete men det er fullt mulig å komme tørrskodd opp også i joggesko om du følger med på hvor du tråkker. Enkelte steder er det skiltet med "Tursti til Bjørnåsen, Rælingen kommunes tusenårssted". Følg disse skiltene.
Når vi til slutt når toppen kommer vi ut av skogen og får se utover mot nord og vest. Her finnes benker, informasjonsskilt, sikteskive og et gammelt hus som ble brukt av sivilforsvaret tidligere.

Sikteskiven:
På toppen er det en sikteskive som angir avstand og retning til stedene man ser derfra. Av noen av stedene kan nevnes Fjellsjøkampen (812 moh, 60,5 km unna), Nittedal kirke (11,3 km), Varingskollen (546 moh., 22,5 km), Svarttjernshøgda (717 moh., 45,1 km), Kikuttoppen (611 moh., 28,7 km), Røverkollen (400 moh., 10,5 km), Oppkuven (704 moh., 34,8 km), Høgevarde (1460 moh., 97,2 km), Tryvannshøgda (529 moh., 22,4 km), Holmenkollen (417 moh., 21,6 km), Nordre Kolsås (379 moh., 29,1 km), Gaustatoppen (1881 moh., 134 km), Bletoppen (1341 moh., 106,6 km), Haukåsen (357 moh., 8,2 km), Jonsknuten (904 moh., 89,6 km) og Breiflaka (702 moh., 51 km).